Teylingen – Volleybalcoach Martijn van Goeverden is de winnaar van de Sportprijs Teylingen 2019. De jury koos hem unaniem vanwege zijn unieke prestatie om met Orion landskampioen te worden in de eredivisie.  Tijdens de feestelijke uitreiking op vrijdag 6 maart zijn ook Rosa van Gool (Talentenprijs),  Iris van der Stelt (Sportvrouw/-man) en TOP/SolarCompleet A1 (Sportploeg) gehuldigd.

De uitreiking van de gemeentelijke sportprijzen is ieder jaar in het Sportcafé, georganiseerd door de Stichting Sport Promotie Teylingen, in samenwerking met de gemeente Teylingen. Voor de derde keer was de uitreiking bij Dekker Events in Warmond. De uitreiking begon spectaculair dankzij master illusionist Winfried. Met vuur en een verdwijntruc wist hij uiteindelijk presentator Alex Nelissen met de Sportprijs-trofee tevoorschijn te toveren. Die prijs werd aan het einde van de avond uitgereikt.

Talentenprijs
Allereerst kwamen de talenten uit Teylingen aan bod. De Van Velzen AA Talentenprijs ging naar Rosa van Gool. De voetbalster was jarenlang te bewonderen bij Ter Leede, maar maakte onlangs de overstap naar de Ajax Beloften. Ook is ze international in het Nederlands Team Meisjes onder 16 jaar, en tevens aanvoerster. De andere genomineerden in deze categorie waren zwemmer Max van Schagen en tennisster Loïs Rieff.

Sportman/-vrouw
In de categorie Sportman/Sportvrouw 2019 ging de prijs naar schaatsster Iris van der Stelt. Zij won vorig jaar de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee. Ze liet Louk Verhees (bridge) en Samantha Koeman (Obstacle Course Running) achter zich.

Sportploeg
In de categorie Sportploeg streden drie kampioenen om de gemeentelijke titel. Ter Leede (kampioen Hoofdklasse A) en de Sikkens Hengelsport Vereniging (derde van Nederland) werden eervol tweede, de prijs voor beste Sportploeg 2019 ging naar de korfballers van TOP/SolarCompleet A1. Zij wonnen in april het landskampioenschap voor junioren in de finale in ZiggoDome.

Hoofdprijs naar volleybalcoach
De vijfde Sportbegeleidersprijs ging dit jaar naar volleybalcoach Martijn van Goeverden. In de categorie waren ook Jesse van Rijn (VCS dames 1) en Marijke Meijer (Warmunda handbal) genomineerd. De 35-jarige Van Goeverden, opgegroeid bij VCS in Sassenheim, won vorig jaar met Orion het landskampioenschap na een bloedstollende finale. Ook wist zijn ploeg daarna de Supercup te veroveren.

Een knappe prestatie van deze jonge coach uit Voorhout, die de jury extra wilde belonen met de hoofdprijs. Martijn van Goeverden kreeg dan ook uit handen van wethouder Arno van Kempen de Sportprijs Teylingen 2019 overhandigd.

Meer informatie over de uitreiking verschijnt aankomende week op www.sportcafeteylingen.nl.

De winnaars van de Sportprijzen Teylingen, met vooraan Martijn van Goeverden. | Foto: René van Dam