Als bestuur van VCS vinden wij dat iedereen in een veilige en inclusieve omgeving moet kunnen sporten. We willen een vereniging zijn waar iedereen, van klein tot groot, zich prettig en welkom voelt. Daarom hebben we duidelijke omgangs- en gedragsregels opgesteld. Deze regels helpen ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, pestgedrag of discriminatie te voorkomen en bieden een kader voor respectvolle omgang met elkaar.

Wat doen we om te zorgen voor een veilige sportomgeving:

• Vertrouwenspersoon:
    VCS heeft een vertrouwenspersoon die eerste aanspreekpunt is voor leden die te maken krijgen met ongewenst gedrag. De vertrouwenspersoon is er om te luisteren, te ondersteunen en advies te geven. Denise van Goeverden is onze vertrouwenspersoon en is bereikbaar via e-mail: vertrouwenspersoon@volleybalclubsassenheim.nl.
  • Omgangsregels en Gedragscode:
    We hebben omgangsregels binnen VCS vastgesteld die voor iedereen gelden. Deze regels zijn er om ervoor te zorgen dat ieder lid zich gerespecteerd en veilig voelt (zie documenten onderaan deze pagina)
  • Verklaring Omtrent Gedrag (VOG):
    Alle begeleiders (trainers en coaches) moeten beschikken over een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) om ervoor te zorgen dat zij geschikt zijn om met onze leden te werken.
  • Communicatie:
    Aan het begin van elk seizoen praten we binnen de (jeugd)teams over hoe we in het team met elkaar willen omgaan. Voor de CMV-jeugd hebben we aparte gedragsregels die we samen met de ouders bespreken.

We zijn ons er als bestuur van bewust dat het vaststellen van regels of het aanstellen van een vertrouwenspersoon alleen niet automatisch leidt tot een veilig sportklimaat. We nodigen alle leden dan ook uit om samen te werken aan een sportomgeving waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Als je te maken krijgt met vervelend, ongewenst gedrag, zoals pesten, discriminatie of (seksuele) intimidatie, is het belangrijk dat je erover praat. Onze vertrouwenspersoon en het bestuur staan klaar om te helpen.

Social media:
Op de social media van VCS wordt soms beeldmateriaal geplaatst. Het gaat hier om teamfoto’s of beeldmateriaal van wedstrijden en andere activiteiten. Nieuwe leden kunnen op het inschrijfformulier aangeven of zij bezwaar hebben tegen plaatsing van beeldmateriaal waarop zij staan. Daarnaast vraagt VCS bij het plaatsen van videomateriaal expliciet toestemming aan de betrokkenen. Mocht er toch ongewenst materiaal op onze website, Instagram- of Facebookpagina staan, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar pr@volleybalclubsassenheim.nl.

Belangrijke documenten: